HR у деталях. Всі відтінки HR

Информационные технологии, системная интеграция, интернет

Вакансии компанииДругие интервью компании1
Уляна Верхогляд
Експерт по роботі з персоналом
ПрАТ "ВФ Україна” - ТМ Vodafone Україна
Олена Коршун
Керівник з персоналу
ДП «Капарол Україна»
Ірина Кшановська
HR Manager
Radisson Hotel Group
Ольга Беша
HRM
De’Longhi Ukraine LLC
Катерина Прохорчук
Керівниця групи рекрутменту
Deloitte в Україні
Світлана Кончаніна
Начальник відділу із залучення талантів
"Київстар"
Ольга Бушміна
Менеджер з компенсацій та пільг
UMG Investments
Андрій Лисенко
HR Business Partner
SMART business
Тетяна Петрук
Директор дирекції управління персоналом та організаційного розвитку
ПАТ «Укртелеком»

З нагоди професійних свят, Дня HR та Дня рекрутера, ми поспілкувались з фахівцями HR-сфери, щоб більше дізнатись про тонкощі різних професій, які є в ній, про навички, без яких неможливий розвиток і капіталізація на ринку праці представників сфери та ще про багато іншого.

HR у деталях. Всі відтінки HR

ІЗ ЧОГО ЗРОБЛЕНІ НАШІ HR DEP

Управління персоналом - надзвичайно багатогранний процес. Тому логічно, що і в HR-департаментах існують численні ролі, обов'язки і спеціалізації.

Наприклад, у ДП «Капарол Україна» досить компактна структура HR-відділу. При цьому Олена Коршун як керівник з персоналу відповідає за стратегічні питання, пов’язані з організаційною структурою, рекрутингом і розвитком співробітників. Також у компанії є фахівець і з кадрового діловодства та HR-фахівець, кожен з яких забезпечує підтримку HR-процесів.

А в HR Dep Radisson Hotel Group представлені такі посади, як HR Manager, Personnel Officer (спеціаліст з персоналу) та рекрутер. Кшановська Ірина, HR Manager компанії, розповіла, що, наприклад, основна функція рекрутера – швидко та якісно закривати вакансії та робота з вишами:

HR у деталях. Всі відтінки HR“З огляду на специфіку готельної сфери, ми часто стикаємось із браком кваліфікованих кадрів, сезонно буває дуже високий показник плинності кадрів, тому рекрутер і має зробити все, аби операційна діяльність готелю не постраждала, і головне наше завдання – надавати найкращі послуги нашим гостям та дарувати незабутні моменти – було виконане”.
Кшановська Ірина, HR Manager Radisson Hotel Group

У HR-департаменті “Київстар” є 15 ролей, які розподіляються за кількома напрямками:

  • управління талантами (рекрутинг);
  • навчання та розвиток;
  • компенсації та пільги;
  • кадрове діловодство.

Останні три позиції додаткового тлумачення не потребують, а от про напрямок залучення талантів варто зазначити, що, крім закриття позицій, велика увага приділяється роботі над забезпеченням “Київстар” звання «Кращий роботодавець». У кожного рекрутера, крім KPIs з підбору персоналу, є робота над певним проєктом, який стосується EVP (employer value proposition). Серед завдань співробітників відділу управління талантами, наприклад, - реалізація проєктів для колективу, участь в організації роботи персоналу. Світлана Кончаніна, начальник відділу із залучення талантів компанії, розповіла, що коли настала «карантинна» криза, “Київстар” за лічені дні перейшов на гібридну модель управління, яка передбачає віддалену роботу та частково роботу з офісу.

HR у деталях. Всі відтінки HR“HR-департамент “Київстар” налаштував діяльність так, щоб допомогти організувати ефективну та максимально комфортну обстановку для колег, які працюють дистанційно”.
Світлана Кончаніна, начальник відділу із залучення талантів “Київстар”

Було проведено два опитування щодо віддаленої зайнятості, емоційного стану, технічних умов організації робочого місця. Результати цих опитувань стали за основу програми NO STRESS, побудованої на комунікаційній підтримці, а також професійній підтримці корпоративних психологів (співробітники мають змогу звернутися до психолога, розкласти все «по поличках» та розробити план покращення власного емоційного стану). Окремо в структурі департаменту варто виділити інститут HR-бізнес-партнерства: за кожним підрозділом компанії закріплений свій HR, метою якого є бути корисним бізнесу та допомогти з вирішенням різних кадрових питань.

Розповідаючи про HR-відділ в Moneyveo, Вікторія Золотаревська, Group CHRO компанії, сказала, що в нього входять рекрутери, HR-адміністратори, HR People manager, Learning&Development manager та корпоративні тренери. Наприклад, HR People manager – це персональний HR-консультант, помічник і партнер в адміністративних, організаційних питаннях, питаннях кар'єрного зростання і професійного розвитку, а також цікавої та комфортної роботи в компанії. Такий спеціаліст закріплений за кожним співробітником. Якщо у людини є запитання і вона не знає, кому його поставити, можна звернутися до свого HR People manager. Вікторія звернула увагу, що зазвичай завдання рекрутера – знайти талант, а HR-спеціаліста – допомогти йому адаптуватися, втриматися та рости.

HR у деталях. Всі відтінки HR“Для будь-якої фінтех-компанії важливо навчати та розвивати свою команду, готувати кадровий резерв, оскільки на більшості посад вимагаються крос-знання та розуміння специфіки бізнесу”
Вікторія Золотаревська, Group CHRO Moneyveo

На те, що галузі компанії визначають і специфіку HR-департаменту, звернула увагу і Петрук Тетяна, директор дирекції управління персоналом та організаційного розвитку, ПАТ «Укртелеком». Вона розповіла, що робота в напрямку рекрутменту в компанії відрізняється складністю підбору та високою ринковою конкуренцією. IТ та телеком-галузі завжди були, є та будуть найбільш високо конкурентними. До того ж треба розуміти, що телеком-ринок в Україні дуже вузький. Тому високопрофесійні спеціалісти на ньому є досить затребуваними. Усі їх знають та тримають на ближче до себе.

HR у деталях. Всі відтінки HR“Крім того, телеком-індустрія, як жодна інша, дуже швидко розвивається та потребує кандидатів «сьогодні на вчора» з дуже специфічними навичками та знаннями. Усе це робить підбір кадрів по-справжньому унікальним процесом. Хоча впевнена, що HR у будь-якій іншій галузі приведе не менше «унікальностей» підбору у своїй галузі”
Петрук Тетяна, директор дирекції управління персоналом та організаційного розвитку, ПАТ «Укртелеком»

В компанії Deloitte загальноприйнятий HR-відділ називається In-house Talent. Пояснюючи таку назву, Катерина Прохорчук, керівниця групи рекрутменту, сказала: “Ми шукаємо таланти, а не ресурси”.

HR у деталях. Всі відтінки HR“Ми шукаємо таланти, а не ресурси”
Катерина Прохорчук, керівниця групи рекрутменту Deloitte

В In-house Talent входять такі групи: рекрутмент і розвиток бренда роботодавця, компенсації і пільги, а також Wellbeing, навчання й розвиток і, звичайно, performance-менеджмент. За кожним бізнес-юнітом закріплений співробітник In-house Talent, тому ми приділяємо велику увагу всебічній підтримці кожному підрозділу компанії.

Ольга Беша, HRM De’Longhi Ukraine LLC розповіла, що, виходячи з її сьогоднішнього і минулого досвіду в бізнесах FMCG та консалтингу, профіль рекрутера, незалежно від бізнесу, в якому він працює, відрізняється насамперед цікавістю, невтомною енергією і гнучкістю.

HR у деталях. Всі відтінки HR«Рекрутери - це ті, хто вміють вести переговори з замовниками вакансії, можуть домовитися з кандидатами різного рівня, працюють під час пошуку кандидатів як з базами даних, так і з мережами бізнес-контактів. Вони можуть легко лавірувати в часі свого графіка і можливостях кандидатів та замовників. Вони мотивовані швидкодосяжними цілями».
Ольга Беша, HRM De’Longhi Ukraine LLC

Андрій Лисенко, HR Business Partner, SMART business, розповів, що в компанії, яку він представляє, функціональна структура управління. Кожен співробітник HR-підрозділу розуміє, що в разі потреби він може виконувати обов’язки необхідної в даний момент HR-ролі. Тобто спеціалісти, що обіймають окрему посаду, можуть виконувати кілька функцій. Це не створює додаткового навантаження, адже основні HR-процеси в компанії автоматизовані. За 11 років існування в компанії закріпились такі HR-спеціальності, як HR Business Partner, HR-менеджер, IT recruiter, T&D менеджер, Internal Communication manager.

А говорячи про те, чим відрізняється робота HR-спеціаліста в його галузі, Андрій зазначив, що існує помилкове уявлення, що для HR в IT-індустрії низький «вхідний поріг», і HR-спеціалістом у цій галузі може стати кожен. Проте робота HR-фахівця в IT - це, насамперед, динаміка та щоденний апгрейд, які спонукають дотримуватись балансу soft і hard skills. Це вимагає та водночас сприяє стиранню будь-яких шаблонів, вчить бути відкритим до нового, шукати нестандартні підходи до роботи та до людей.

HR у деталях. Всі відтінки HR“На початку HR-кар’єри в IT варто зрозуміти та запам’ятати, що роботи з людьми буде багато, а люди будуть різні. Необхідна свідома готовність бути гнучким та відкритим, час від часу поступатися особистими інтересами та відходити «на задній план»”.
Андрій Лисенко, HR Business Partner, SMART business
HR у деталях. Всі відтінки HR

ВИМОГИ HR ДО САМИХ СЕБЕ

Ми багато говорили про те, що перманентний розвиток навичок, як у розрізі soft-, так і hard-skills, - необхідна умова для тих спеціалістів, які хочуть привертати увагу роботодавців та HR-спеціалістів. А які ж навички є важливими для самих фахівців, що працюють у сфері управління персоналом? Ми запитали про це представників HR-спільноти.

Які навички (hard та soft) ви радили б розвивати тим, хто опановує посаду HR-менеджера чи HR Business Partner?
HR у деталях. Всі відтінки HR
Щодо HRM \ HR BP, то тут на перший план виходять навички менеджменту і коучинга. Він керує не стільки конкретною командою, скільки різноманіттям процесів, людей, завдань. Своїми діями він впливає на досягнення компанією своїх бізнес-цілей. А саме: виважено ухвалює кадрові рішення, вирішує питання, пов'язані з перформансом співробітників. Як коуч HRM \ HR BP допомагає співробітникам у період їхньої інтеграції в компанії або в період інтеграції на новій для них посаді, залучається до вирішення конфліктних ситуацій і допомагає співробітникам самостійно знаходити правильні рішення. І як арбітр виступає в спірних питаннях між співробітниками і менеджментом. Тому як резюме наводжу перелік якостей, які, на мій погляд, допоможуть розвиватися в сфері HR: жива цікавість і повага до людей, незалежно від їхньої освіти, рівня статусу, сфери діяльності; гнучкість: допитливість; навички активного слухання, ефективної комунікації та зворотного зв'язку; здатність працювати в багатозадачному режимі; орієнтація на результат і розвиток.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
Перш за все, це - комунікація. Під комунікацією я розумію не просто «Я комунікабельна, бо я люблю спілкуватись», важливо саме вміти будувати правильну комунікацію, знати, які саме питання потрібно ставити, як вести розмову, на чому акцентувати, як поводити себе з різними соціальними та віковими групами кандидатів. Про комунікацію також слід наголосити в напрямку не лише кандидатів, але і замовників, адже потрібно чітко створити портрет кандидата, часто доводячи замовнику (керівнику відділу, генеральному менеджеру тощо), що ідеальних кандидатів не існує, що кваліфіковані працівники хочуть відповідної винагороди тощо. По-друге, рекрутер чи спеціаліст з персоналу залежно від компанії має добре розуміти ситуацію на ринку та сам ринок праці: що в тренді, як змінюється демографічна та економічна ситуація в країні і як це впливає на компанію як роботодавця. Щодо Hard Skills – звичайно ж, знати усі методи пошуку та способи відбору кандидатів, і слава Богу, що сьогодні є безліч літератури на цю тему, але тут також важливо наголосити, про out of box thinking – у складних ситуаціях рамкове мислення часто не працює, і лише можливість поглянути на проблему під іншим кутом може допомогти. Залежно від сфери компанії – потрібно добре розібратись у специфіці діяльності, вивчити конкурентів тощо. І останнє, але не менш важливе, що стосується абсолютно усіх спеціальностей, – постійна робота над собою та удосконалення – жодна компанія не зможе вас розвивати та навчати, якщо ви самі цього не хочете. Компанія лише може допомогти та дати змогу розкрити свій потенціал у складних та небуденних завданнях, але ініціативу має проявляти сам працівник.
Які навички (hard та soft) ви радили б розвивати тим, хто опановує посаду рекрутера, фахівця з навчання, фахівця з C&B?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“Навички дуже сильно залежать від того, яку роль буде виконувати HR-фахівець та за які напрямки буде відповідати”. Якщо взяти тільки рекрутинг, то дуже важливо володіти розвиненими комунікативними навичками, вміти встановлювати контакти та вміти взаємодіяти з різними типами особистості. Бути гнучким та дипломатичним. Бути готовим до постійного розвитку, бути націленим на результат. Рекрутер – це креативна особа, яка часто знаходить нестандартні шляхи для пошуку кандидатів. Якщо ми говоримо про фахівця з навчання, то важливо, крім високорозвинених комунікативних навичок, володіти презентаційними навичками, вміти працювати з аудиторією, бути харизматичною людиною, заповнювати собою простір. Вміти підібрати цікавий матеріал та подати його таким чином, щоб аудиторія запам’ятала його. Фахівець з C&B - це аналітичні здібності, уміння працювати з великими обсягами інформації, вміти швидко переключатися між завданнями, бути скрупульозним, уважним до деталей, відповідальним. HR-фахівець має бути психічно та емоційно стабільним, стресостійким. Важливо бути високоенергійним, позитивним, самомотивованим, бути готовим до змін. Постійно підвищувати свій професійний рівень, самовдосконалюватися, бути в курсі сучасних трендів. Уміти працювати як самостійно, так і в команді.
Які навички (hard та soft) ви радили б розвивати тим, хто хотів би стати керівником групи рекрутменту?
HR у деталях. Всі відтінки HR
"Я думаю, що в роботі головне - динамічність і відкритість до нових викликів". У ролі керівника групи рекрутменту важливо не тільки вміти проводити співбесіди, а й розуміти специфіку, інтереси і потреби бізнесу. Потрібно грамотно оцінити кандидата з професійного боку, добре знати ринок - як компаній-конкурентів, так і потенційних кандидатів - розуміти, якими мають бути рекрутмент-процеси в компанії і вміти їх грамотно вибудовувати, розробляти політику щодо найму і бюджети. Важливо йти в ногу з часом, автоматизувати процеси рекрутменту, що дасть змогу швидше і якісніше працювати команді.Для цього варто докладно вивчити особливості бізнесу, вникнути в технічну складову, що на перший погляд багатьом здасться не пов'язаним із HR-сферою. Варто не забувати про необхідність роботи над комунікативними навичками і вчитися знаходити спільну мову з різними людьми.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“Тенденції доводять, що розвиток та напрацювання soft-skills – це вже об’єктивна вимога ринку праці. Тому людині, яка хоче успішно керувати талантами, я б порадила розвивати гнучкість, підприємницький дух та diversity. Поняття «гнучкість» не потребує пояснень. Наявність підприємницького духу важлива не тільки для HR, а й для будь-якої посади в компанії. Розуміння потреб бізнесу, в якому ти перебуваєш, продукту або послуги, яку виробляє твоя компанія, знання конкурентного середовища – це те, без чого неможливо приймати ефективні рішення. Diversity в управлінні талантами – це не просто тренд, це життєва необхідність для органічного розвитку бізнесу. Наше завдання – допомогти менеджерам найняти на роботу найкращі таланти на ринку без упереджень щодо статі, віку, раси чи сексуальної орієнтації тощо”.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“Світ розвивається таким чином, що найближчим часом hard-skills не становитимуть велику цінність і конкурентну перевагу. Безумовно, ви маєте бути професіоналом у своїй галузі, але без soft-skills не вийде масштабувати свій розвиток. Я б рекомендувала розвивати/удосконалювати: управління собою (управління емоціями, стресом, рефлексія, управління своїм розвитком, управління своєю енергією), емоційний інтелект; критичне мислення; менеджерські навички (управління часом, лідерство, вирішення проблем); комунікативні навички; навички роботи в команді”.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“Мій особистий ТОП-3 навичок виглядає так: Soft – навички: Комунікативні навички, адже вміння презентувати себе та компанію є важливими у роботі рекрутера (за 3 секунди наш мозок приймає рішення, подобається людина чи ні). Неформальне мислення – виходити за межі шаблонів, світ резюме відкривається по-іншому також. Адаптивність – уміння швидко аналізувати та знаходити краще рішення в кожній ситуації. Hard – навички: Робота з різними CRM системами – у час загальної digital атмосфери важливо швидко уміти знаходити спільну мову з ПК. Володіння сучасними HR-інструментами та практиками (coaching, assessment, facilitation, тощо…). Іноземні мови, англійська мова вже стала буденністю у нашому житті”.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“На мою думку, ТОП-5 soft-skills - це допитливість, орієнтованість на результат, комунікабельність, гнучкість та висока здатність до навчання, в тому числі до самоосвіти. Що стосується hard-skills, нині важко уявити роботу HR в будь-якій сфері без класичних офісних додатків та ПО. Надважливим є знання та вміння використовувати цифрові інструменти для командної роботи, наприклад, Teams у пакеті Microsoft 365, CRM або HRM-системи для автоматизації бізнес-процесів. Для роботи в IT важливо мати хоча б мінімальний технічний або інженерний бекграунд, розуміння бізнес-середовища або специфіки галузі”.
На які навички (hard та soft) ви радили б звернути увагу тим, хто хоче розвиватись в HR-сфері?
HR у деталях. Всі відтінки HR
“Для рекрутера, перш за все, – це мультизадачність, тобто можливість одночасно якісно виконувати декілька завдань, вести декілька пошуків. В обов’язковому порядку потрібні також навички ведення переговорів, уміння «продати» позицію та компанію. Якщо говорити про hard-skills – це, перш за все, аналітичне мислення, вміння працювати в автоматизованих IТ-системах та з великими масивами інформації”.